Knepen som får dig att somna på bara några minuter

Sömnlöshet kan drabba alla och det finns många anledningar som kan ligga bakom att man inte kan komma till ro och somna. Det finns inget som är jobbigare än när man ligger vaken hela natten, vrider och vänder på sig men ändå inte lyckas få en blund. Knepen som följer låter dig slappna av och hjälper dig att slippa sömnlösa nätter.

1. En kopp lugnande te innan läggdags

Det finns många örter som verkar lugnande på både fysiken och psyket. Genom att göra en kopp te med dessa örter kan du stilla oron och koppla av så det blir lättare att somna. Det finns färdiga teblandningar i de flesta matbutiker som kan hjälpa nattsömnen, men du kan även använda dig av en enda ört. Kamomill, ljung, passionsört, humle, citronmeliss och lavendel är exempel på örter som verkar rogivande och kan främja en godare nattsömn.

2. Stretcha ut hela kroppen

Många upplever det djupt avkopplande att stretcha kroppen, speciellt övningar där musklerna i den nedre ryggen och i höfterna mjukas upp. Att stretcha lite före sängdags är ett bra sätt att koppla av. Prova till exempel yogarörelsen Balasana, det vilande barnet. Sitt på knä och vik sedan överkroppen över benen med armarna utsträckta eller vid sidorna. Vila sedan pannan mot golvet och andas djupt, men lugnt. Denna rörelse låter hela kroppen slappna av samtidigt som sinnet blir lugnare.

3. Regelbunden träning hjälper

Om du har möjlighet att promenera, springa på löpband, hoppa hopprep eller göra någon annan konditionsträning under dagen så kommer det att hjälpa dig med sömnen. Man blir helt enkelt tröttare om man ser till att träna något varje dag. Om inte konditionsträning är något för dig kanske yoga passar? Det är mycket avkopplande vilket kan bidra ytterligare till en bättre sömn.

4. Använd dig av eteriska oljor

Den eteriska oljan av lavendel är mycket rogivande och kan bidra till att du slappnar av fortare och får en bättre samt djupare sömn. Droppa några droppar direkt på kudden eller på en frottehandduk som du lägger in i kudden. Du kan även använda dig av torkad lavendel som ligger i doftpåsar. Låt doftpåsen ligga inuti kudden hela dagen för att skapa en ljuvlig och avslappnande doft.

5. Spänn hela kroppen

När du ligger i sängen, tryck ner huvudet i kudden. Spänn sedan varenda kroppsdel så hårt du kan i 15-30 sekunder. När du sedan slappnar av igen har många av kroppens och sinnets spänningar upplösts och det blir lättare att somna. Detta är ett mycket effektivt knep som fungerar överraskande snabbt.