Låt fredagsmyset bli hälsosammare med nyttigt och gott snacks

Fredagsmys är det härligaste på hela veckan, inte minst för att man äntligen får sitta uppe sent, kolla på film och äta massa snacks. Har man ambitionen att äta hälsosamt kan det dock bli lite väl mycket av det goda när fredagsmyset dukas fram, men frukta ej! Det finns många hälsosamma snacks som är minst lika goda som de onyttiga varianterna. Här följer några recept på snacks som du snabbt kan göra själv:

Gör din egen bananglass

Det här är så enkelt och så gott. Skiva bananer och frys in dem. Innan du ska göra glassen, låt dem tina i ungefär 10 minuter. Sedan mixar du helt enkelt bananskivorna tills de får samma konsistens som mjukglass. Gör det i omgångar för att inte överhetta din matberedare och lägg gärna till andra frysta bär, kakao och lite agavesirap, honung eller lönnsirap om du vill. Mums!

Marinerade och rostade mandlar

Förbered detta på morgonen för extra god smak! Ta en påse mandlar av god kvalitet och lägg i en plastpåse tillsammans med en matsked tamari eller sojasås, ½ tsk chilipulver, 1 tsk örtsalt och lite citronjuice. På kvällen lägger du dem på en ugnsform med bakplåtspapper och rostar i ca 10 minuter i 200 grader. Var noga med att de inte blir för rostade!

Hemmagjorda sötpotatischips

Världens godaste chips gör du själv! Börja med att sätta ugnen på 125°C, skiva sedan ca 400 gram sötpotatis i tunna skivor, i matberedaren eller med mandolin. Lägg skivorna på bakpappersklädd plåt och pensla med ca 2 msk valfri olja. Sätt sedan in i ugnen i ungefär 45 minuter. När de är färdiga, strö över 1 tsk flingsalt samt ½ tsk chiliflakes.

Riktigt nyttiga grönkålschips

Det här är några andra chips som är väldigt goda och lätta att göra själv. Använd 1 stort knippe grönkål och ta bort hårda stjälkar. Bryt sedan kålen i bitar, lägg i en bunke och blanda med ½ msk valfri olja, lite flingsalt, chili eller andra kryddor du gillar. Massera in blandningen ordentligt och när du är färdig lägger du allt i ett lager på ugnsplåt med papper. Sätt sedan i 225-gradig ugn och baka i 5-10 minuter. Detta är en riktig vitaminkick som smakar fantastiskt.

Grönsaksstavar och dipp

Detta är en riktig klassiker som både är god och fräsch. Skiva morötter, gurka eller andra grönsaker du gillar i stavar. Servera sedan med en dipp gjord på gräddfil och lite kryddor, hummus eller någon annan passande röra. Krispigt, krämigt och tillfredsställande!