Här är maten som är bra för tarmfloran

Tarmfloran har en stor betydelse för immunförsvaret, vårt psykiskt välmående och våra hormoner. Men vilken mat gör egentligen gott för magen och tarmfloran? Hur påverkar tarmfloran hur vi mår? Nedan reder vi ut hur du kan påverka till välmående genom att äta rätt.

Så påverkar tarmfloran hur vi mår

Goda bakterier i tarmfloran diskuteras flitigt och idag är många forskare eniga om att tarmfloran påverkar hur vi mår både fysiskt och psykiskt. Dåliga bakterier i tarmfloran har nämligen visat sig vara kopplat till cancer, diabetes och depression. Det sistnämnda sägs bero på att tarmfloran styr en del av lyckohormonet serotonin. Fel bakterier i tarmfloran kan helt enkelt rubba produktionen av serotonin i kroppen.

Gener kan man inte göra något åt men att äta hälsosamt är fortfarande viktigt och kan öka vår livskvalitet. Enligt forskning från Örebros Universitet har vi fler bakterier i magen än vad vi har celler i kroppen, forskarna menar också att det är en ständig kommunikation mellan magen och hjärnan. Det är alltså inte konstigt att det vi äter påverkar hur vi mår.

Mat som är bra för tarmfloran

Vad ska man äta för att att göra tarmfloran gladare? Tyvärr räcker det inte med att äta en matsked gurkmeja om dagen. Det krävs att kosten i man äter innehåller probiotiska, som är goda bakterier, i stor del av sin kost. Det finns kosttillskott att köpa som kan hjälpa till att balansera upp tarmfloran, men det allra bästa är såklart att få i sig mat som innehåller goda bakterier. Att äta god mat som samtidigt är nyttig kan väl vara det bästa?

Mat som surkål, broccoli och baljväxter är exempel på mat med goda bakterier. Sen är kost med mycket fibrer, rena råvaror och en varierad kost bra för tarmfloran och kommer leda till ett ökat välmående.

För att få en bra tarmflora se till att dessa livsmedel finns med i din vardagliga kost:

  • Kålsorter
  • Nötter
  • Lök
  • Fil
  • Havregryn
  • Rotfrukter
  • Ingefära
  • Gröna bananer
  • Gurkmeja