Pollenexperten: Så kan du lindra din pollenallergi i vår

Våren borde vara en årstid av ren och skär lycka för alla ljustörstande svenskar. Men verkligheten är en helt annan. Faktum är att hela 39% av alla svenskar lider av pollenallergi.

För att ta reda på hur pollenallergiker kan få en lindrigare allergi har vi på Formalivet sökt svar bland pollenexperter, statistik, ny teknik och färska prognoser.

Många är drabbade

Vi har intervjuat pollenexperten Åslög Dahl som berättar att det finns många symptom att beakta.

– Det finns många symptom så som svullna, kliande, irriterande ögon. Täppt näsa som kliar, lättflytande snuva. Nysattacker. Klåda i halsen. Men effekten stannar inte i dessa organ. Den sprider sig som en allmän sjukdomskänsla som har liknats vid hur det är när man håller på att få en influensa.

– Man kan känner en stor trötthet, både på grund av själva inflammationen och på grund av att det är svårt att sova. Sjukdomskänslan leder till rastlöshet, svårigheter att koncentrera sig och att komma ihåg saker, liksom att fatta beslut.

Det har hänt att skolbarn med obehandlad allergi har feldiagnostiserats med diagnosen ADHD. Humöret svänger, och många blir retliga och deprimerade. Det psykosociala välbefinnandet påverkas, liksom självbilden: man kan känna sig frånstötande.

1. Förbered dig inför pollensäsongen

”Många behöver börja ta läkemedel i förväg för att lindra symptomen (En läkare bör svara på vilka läkemedel som är lämpliga och hur samt när de skall användas). Det är även viktigt att man följer pollenprognoserna om det finns sådana i den region man bor i, för att undvika exponering”, säger Åslög Dahl.

2. Vädra inte när pollenhalterna är som högst

Åslög Dahl berättar att vi behöver hålla koll på pollenprognoserna och anpassa oss än mer för att undvika för mycket exponering.

“Undvik att vädra när pollenhalterna är som högst. Under pollensäsongen och åtminstone under kulmen av gräspollensäsongen kan pollen också förekomma nattetid, så man bör vara försiktig med att vädra då också”.“Det kan även vara bra att tänka på att veva upp rutan och om möjligt stänga av ventilationen när du är ute och kör bil.”

“En annan bra sak är så kallade HEPA-filter som man kan sätta i ventiler och i dammsugare. Det finns också olika sorters filter som man kan sätta i bilens luftintag. Det är även viktigt att pollenet inte kommer i kontakt med fukt, eftersom de allergiframkallande ämnena då kommer ut i omgivningen”.

3. Träna inte utomhus vid höga pollenhalter

– Det handlar mycket om att undvika exponering. Den som vill ge sig ut att träna, bör undvika att göra det när det är höga pollenhalter: vid ansträngning andas man in större mängder luft och exponeringen mångfaldigas.

– Detta innebär också en ökad risk för att sjukdomen skall förvärras och t.ex. utvecklas till astma.

4. Be din omgivning om tålamod

Åslög Dahl menar att det är omöjligt för icke-allergiker att faktiskt förstå hur jobbigt pollenallergiker har det under högsäsongen.

“Be din omgivning ha tålamod, om allergin leder till att du blir stingslig och irriterad, respektive trött och hängig. Många icke-allergiker förstår verkligen inte hur påverkad man faktiskt kan bli”

5. Följ den obligatoriska kvällsrutinen

“Tänk på att du kan ha pollen i håret och i kläderna ute, så skölj gärna ur håret innan du lägger dig på kudden och borrar ned näsan i örngottet. Även hundar och katter som varit ute tar in pollen som fastnat i pälsen” – Berättar Åslög Dahl.