5 anledningar till att det är bra att få fler äldre att börja träna

När man börjar komma upp i åren kan det vara lätt att tro att det är för sent att börja ta tag i det där med träningen. Inget kunde dock vara mer fel! Det finns massor av anledningar som gör att det är bra för äldre att börja träna. Här listar vi fem av dem:

1. Nedbrytningen av din muskelmassa saktas ned

När vi blir äldre börjar musklerna oundvikligt och sakta brytas ned. När man har passerat 50 år förlorar man ungefär en till två procent muskler per år, något som bland annat ökar risken för skador och ledproblem.

Om man som äldre då väljer att börja träna styrketräning kan man hindra att muskelmassan bryts ned så snabbt. Det är till och med möjligt att hindra nedbrytningen helt. Det är alltså aldrig försent att bege sig till gymmet och lyfta vikter.

2. Man lever längre

Studier har visat att träning kan förlänga livet hos äldre. I en studie gjord i samarbete mellan bland annat Penn State Collage of Medicine och Colombia University kom man fram till att äldre som tränade styrka minst två gånger i veckan hade lägre risk att dö än de som inte gjorde det.

3. Risken för att drabbas av benskörhet minskar

Kvinnor som passerat 50 år har en relativt hög risk att drabbas av benskörhet, en sjukdom som kan betyda mycket värk och lidande. Studier visar dock att styrketräning verkar minska den risken drastiskt. Om du vill ha ett starkt skelett även som äldre är träning alltså rätt recept.

4. Man får en bättre mental hälsa

Depressioner hos äldre är idag relativt vanliga. Träning är dock en effektiv medicin mot nedstämdhet. När du tränar bildas endorfiner som gör dig pigg och glad. Träningen leder också på sikt till en starkare och piggare kropp vilket i sig bidrar till högre livskvalitet och ett lyckligare liv.

5. Träning ger ökad ämnesomsättning

Märker du att kilona lättare samlas runt midjan ju äldre du blir? Det beror på att muskelmassan bryts ned med åldern, något som också gör att din ämnesomsättning går ned och leder till att du inte kan äta samma mängder som förr utan att gå upp i vikt.

Med hjälp av träning kan du bygga upp din muskelmassa igen och på så sätt också få upp din förbränning. Träning gör alltså att du kan unna dig av livets goda utan att behöva oroa dig för ohälsosam viktuppgång.