10 enkla knep som snabbt botar din bakfylla

Att vara bakis hamnar på så gott som allas topp fem lista över saker som är jobbiga dagen efter en riktigt rolig utekväll. Få saker är lika jobbiga som den där sprängande huvudvärken. Man vill bara ligga kvar i sängen för alltid men oftast så är inte ens det särskilt bekvämt. Går det att bli av med huvudvärken?

Här kommer bakistips som tar dig till det förlovade och huvärksfria landet – Läs hur du botar din bakfylla!

1. Drick rejält med vatten

Ta dina första stapplande steg mot badrummet och börja din bakisdag med att dricka rejält med vatten. Passa på att ta dig en lång dusch också. Återfuktning är A och O när det kommer till att hantera din bakishjärna. Alkoholen har nämligen en uttorkande effekt, vilket i sin tur leder till att du får huvudvärk och känner dig bakfull. Dessutom så är det alltid skönt att duscha.

2. Ägg till frukost

Ägg och bacon eller några salta, stekta ägg på ett knäckebröd kan göra susen för din baksmälla. Eller varför inte äggröra med några bitar ost och tomat? Ägg innehåller nämligen taurin som har visat sig reversera leverskador som kan vara en följd av alkoholkonsumtion.

3. Använd huvudvärkstablett

Känns det som om att hjärnan har svullnat upp och är extra öm? Ta en huvudvärkstablett direkt. Det finns ingen anledning att vänta med detta, och dessutom så dämpas bakiseffekterna.

4. Frossa i citrusfrukter

C-vitamin kan verkligen göra under när du är bakis. Det är nämligen en vattenlöslig vitamin som kroppen får brist på när du dricker alkohol. Förutom att det är en livsviktig vitamin visar studier att C-vitamin hjälper kroppen att förbränna etanolen i alkohol enklare.

5. Skippa pizzan till frukost

Nej! Pizza är gott, mättande och tar bara 15 minuter en kvart att få med sig hem. Den himmelska maträtten gör dock absolut inget för att hjälpa dig under din bakisdag. Satsa istället på att fixa en riktig lyxfrukost, kanske med nybakat bröd från butiken, gott pålägg och nypressad juice. Just juice är det viktiga här eftersom du både får i dig vätska och även får i dig viktiga vitaminer.

6. Frukt och film

Det är nu som Netflix-kontot verkligen kommer till sin rätta. Vårt tips är att du passar på att köpa med dig lite färsk frukt samtidigt som du köper med dig din lyxfrukost. Lägg dig sedan i soffan och njut av alla grymma och halvkassa filmer och tv-serier från Netflixs enorma utbud. Blir du småsugen på något kan du alltid skära lite frukt och ta med till vardagsrummet som TV-snacks. Frukosten från frukten (och juicen) hjälper kroppen att bryta ned alkoholen.

7. Banan och spenat

Det låter antagligen inte jättelockande när du suktar efter fett och salt, men både banan och spenat är väldigt rika på kalium, ett ämne som är nördvändigt för att vi ska fungera. När vi dricker alkohol bryts mineralämnet kalium ned och därför är det ypperlig bakismat som hjälper oss att fylla på depåerna igen.

8. Satsa på inlagd gurka

De är rikliga på vinäger, vatten och natrium – en elektrolyt vi förlorar när vi dricker alkohol. Förutom att reglera nervsystemet hjälper natrium även kroppen att absorbera vätska, vilket är extra lägligt när man druckit alkohol.

9. Gå loss på blåbär eller avokado

Blåbär innehåller rikligt med elektrolyter som påverkar cellernas vätskebalans. Detta gäller även avokado, banan och potatis som innehåller de värdefulla elektrolyterna. Allt är ju dessutom väldigt gott!

10. Sov

Ta med dig ett täcke och ett par mjuka kuddar till vardagsrummet. Preppa dina frukter, börja kolla på en film och låt kroppen återhämta sig i sin egen takt. Det finns egentligen inget bättre sätt att bli av med en bakfylla än genom att låta tiden ha sin gång.